På tur i Sahara öknen

Marocko

Publicerat: 2019-02-10

Förgående inlägg

När vi lämnat Ait Benhaddou väntar ytterligare några timmars körning. Jag njuter av utsikten utanför bussfönstret medan bussen sladdar fram på den slingriga, röda vägen. Den Afrikanska, röda sanden är som alltid lika vacker. De stora bergen som sticker upp på vardera sida är lika intensivt röda. Barn jagar en boll, två män står vid vägkanten och samtalar och i ett fönster skymtar en vacker kvinna.

Mitt ute i ingenstans ligger ett hotell som vi ska övernatta på. Vi inkvarterar oss och blir sedan välkomnade med en middag. Efter middagen går jag och mitt gäng upp på takterassen. Vi möts av en enastående stjärnhimmel. Vi bor mitt ute i ingenstans med endast lampor från hotellet. Luften är så klar som den kan bli och vi ser därmed tusentals stjärnor. Säkert ännu fler. Det känns nästan som att jag ser mer stjärnor än svart rymd. Det är så obeskrivligt vackert. Månen likaså.

Vi sitter därefter ett par timmar på takterassens golv, invirade i filtar och leker lekar, skrattar och pratar. Som jag sagt så många gånger förr, det är så otroligt fantastiskt att resa själv och hur snabbt man får vänner som man blir riktigt tight med.

Efter en riktigt kall natt vaknar jag av att klockan ringer klockan 05:30. Jag kliver upp, hoppar i träningskläder och går upp på takterassen för att träna med en av mina vänner. Vi kör ett cirkelpass under den fantastiska stjärnhimlen. De få lampor som förgående kväll varit tända är nu släckta och jag fullkomligt tappar hakan. VILKEN STJÄRNHIMMEL!

Efter träning, stjärnbeskådning och frukost hoppar vi sedan in i bussen och åker vidare mot öknen.

Väl framme vid den mäktiga öknen väntade ett gäng dromedarer på oss. Jag tycker kameler och dromedarer är så himla roliga. De ser så...chill ut!

Det blev en dromedartur på cirka en timma ut till vårt camp mitt ute i öknen. Eller, det kändes som mitt ute i öknen. Men på det stora hela nosade vi ju knappt på den ENORMA öknen. Med "trots" att vi befann oss precis i början av öknen, kändes det verkligen som mitt i ingenstans. Fantastisk häftig känsla att blicka ut över de enorma sanddyerna och se inget förutom sand så långt ögat når.

Väl vid campet blev det middag i matsalstältet, sittandes på golvet. Därefter sång vid brasan och avslutningsvis nattvandring upp på dynerna. Stjärnspaning, häng, skratt och prat.

Den här resan till Marocko var helt fantastisk på så många sätt. Denna öken-tur var en stor anledning till det. Det var så häftigt att göra en tredagars-tur, en upplevelse jag förr aldrig upplevt.

På morgonen dagen efter fick vi bevittna en outstanding soluppgång, ridandes på dromedarerna. Vilken magisk start på morgonen!

Sugen på att själv åka?

Är du också sugen på att göra en 2- eller 3-dagars tur till öknen i Marocko? Jag bokade mitt via hostelet Equity Point Marrakech. Superenkelt att boka på plats. Tror jag betalade 80-90 euro vilket inkluderade bussen, frukostar, middagar, sevärdheter, dromedarerna och allt boende. Det enda jag betalade själv var för luncherna.

Marocko, you had me at hello!

RESEINSPIRATION

Läs om alla destinationer jag besökt.